Thursday, April 1, 2010

Perubahan zaman dan manusia..

Semakin hari umur semakin bertambah..Begitula juga bila umur bertambah, orang juga akan perhatikan dengan kelaku kita ni...Ibaratnya bapak2 n emak2 kita. Orang akan berfikiran bahawa mak aji or pak aji ni mesti berperangai baik dan dihormati oleh orang..Da lama makan garam la katakan.Tapi x dapat disangkal juga...ada juga yang makin tua ..perangainya mengalahkan yang muda...kikikikik...terbayang la ana fesyen2 dan gaya yang membuatkan orang jeling mata kat si pengaya tuh.

If di kampung2..kita selalu nampak ramai yang tua2 ni jadi pengunjung masjid or surau. Tapi x kalah gak area taman.  Semua ni mereka buat sebab bukan dah tua...tapi sebab nak mencari keredhaan ALLAH. Da itu yang disuruh dalam agama...Tapi sekarang ni ramai umat yang suka beramal baik...ALHAMDULILLAH...

Kais pagi makan pagi..kais petang makan petang..Ana rasa ni bukan saja pepatah utk mencari rezeki...Tetapi boleh juga kita kaitkan dengan kelaku manusia sekarang...Macam...ada masa g mesjid, belajar agama....ada masa duk bergossip...Tu biasa la sekarang ni..Hiburan saja..Susah nak jadi "perfect" la ni. 

Perubahan seseorang juga kerap menjadi gossip.Samada baik or sebaliknya..tetap menjadi buah mulut orang...Sepatutnya yang baik dipuji....dicontohi...dihargai..Betul tak..Yang tak baik plak kita cuba jauhi....Insyallah..dengan selalu berzikir...hati kita akan jadi setenang air di tasik...x pun "cool" jer..x ler nak tension selalu. Kita bila tension , akan cepat marah...Bila marah, mula mcm2 penyakit yang datang...Sekarang ni bahaya...bila dapat Penyakit 3 serangkai, da mcm cara gaya hidup nak kena jaga, nak kena tukar....tapi rasanya da jadi 4 serangkai...Makin moden, makin byk penyakit manusia..

Dah lama citer H1N1 x kedenganaran serius like msa mula2 dulu...so kita pun x praktikkan guna mask mulut n hidung tu..Ana beli la berkotak2. Yo ler..nak bagi bdk2 gna msa kelua rumah. Bila da mcm reda...x guna lagi alat tu..Tapi ada juga yang masih menggunakan mask bila berada diluar...Yang tu sape nak ikut?? Ana x dpt nak ikut sb rsa mcm lagi x leh nak bernafas dgn selesa..I think same wit u all.

Menda2 ni anak cedok2 dpd sebuah lmn web.Tapi x dpt la nak ingat sume.Ingatan da x kuat.Tapi if kita terus membaca , ianya akan jadi makanan kepada mental or daya ingatan kita.Daya ingatan akan menjadi kuat if kita rajin membaca berbanding dengan tidak membaca n hanya melihat gambar sahaja..