Wednesday, March 25, 2009

gaji pekeliling...

hari ni mmg dpt gaji tapi ana bukan nak citer harini dpt gaji.Tapi bab gaji gak la...
Tadi cc bgtau ana x bole dpt pergerakan gaji lagi....bengap gak aku piki....Tapi still x puas hati lg nih.Bbalik rmh ngadap tenet cari le...pekeliling yang menyatakan ttg pergerakan gaji bagi orang mcm ana ni yg g amik ctg.Cuti tanpa gaji la.....Dapat.....tapi baca spluh kali pun stil x reti2222 gak. So utk kengkawan..kalau nak amik cuti jangan lame2....nanti rugi....kawan kite da jauh naik gunung...kite baru nak panjat...kan rugi...
So ana nak sher tentang pekeliling yang ana dapat...

Cuti Separuh Gaji dan Cuti Tanpa Gaji

6. Pegawai dalam CSG atau CTG yang tidak melebihi 180 hari dalam satu tahun kalendar mendapat pergerakan gaji seperti berikut:
(i) jika tarikh pergerakan gaji berada di luar tempoh CSG atau CTG, pegawai mendapat pergerakan gaji secara sebenar. Contoh pergerakan gaji seperti Lampiran B;
(ii) jika tarikh pergerakan gaji berada dalam tempoh CSG atau CTG, pegawai CSG mendapat pergerakan gaji secara sebenar atas kadar separuh gaji, manakala pegawai CTG pula mendapat pergerakan gaji secara isyarat; dan
(iii) pergerakan gaji secara isyarat pegawai CTG di perenggan (ii) di atas tidak diambil kira sebagai tiga kali pergerakan gaji secara isyarat di bawah Sistem Saraan Malaysia kerana CTG pegawai tidak melebihi 180 hari dalam satu tahun kalendar. Contoh pergerakan gaji seperti Lampiran C dan C1.
7. Pegawai yang diluluskan CSG atau CTG melebihi 180 hari dalam satu tahun kalendar diberi pergerakan gaji secara isyarat tidak lebih daripada tiga kali sepanjang tempoh perkhidmatan mulai tahun 2003. Kesan CSG atau CTG kepada pergerakan gaji secara isyarat pegawai ialah pada tahun berikutnya. Kaedahnya adalah seperti berikut:
3
(i) diberi tiga kali pergerakan gaji secara isyarat sepanjang tempoh perkhidmatan dengan Kerajaan, sama ada perkhidmatan itu berterusan atau terputus;
(ii) pergerakan gaji secara isyarat yang diterima sebelum tahun 2003 tidak diambil kira sebagai tiga kali pergerakan gaji secara isyarat di bawah Sistem Saraan Malaysia; dan
(iii) pegawai yang CSG atau CTG atas sebab selain daripada yang ditakrifkan dalam perenggan 2 tidak layak mendapat pergerakan gaji secara isyarat.
Contoh pergerakan gaji seperti di Lampiran D, D1 dan D2.

kwn2 baca la smpy faham n pas tu terangkan kat ana supaya ana paham....sebab bila ana kira2...ana baru dpt 2x isyarat jee....so ade la peluang naik gaji...

Tadi clerk baru bgtau...bisp da lulus.Mrk akan bayar mula May.Alhamdulillah.Tambah lagi rezeki.So tambah la lagi kos bajet yang tak sepatutnye...Walaupun skit...tetap duit kan.
8. Pergerakan gaji secara isyarat yang telah diberikan semasa CSG atau CTG akan diselaraskan secara sebenar mulai tarikh pegawai melapor diri bertugas semula.

Saturday, March 21, 2009

da lega..

Tadi kwn sms bgtau nak amik smula class sbt dia yg ana tolng gantikan awal bln aritu.Lega lah...sb ana mmg mls nak ade xtvt ujung mggu.xtvt lain x pe..
Arini n esok.Lusa da mula kerja.Jadi esok je la free.nak menjahit pon x de mood.Tah bila la mood ana nak dtg.
Cuti sk baru ni g jln kl.sbnanye x jln pon..g sna pon sb ade urusan dgn tmpt kja lame..nak amik surat pergerakan gaji yang da tersangkut hampir setahun.So gaji ana x naik2 la...tapi x tau la if surat tu yg boleh buat gaji ana naik.
jabatan ni pon satu.Rasenya sume negeri ade JPN sndri n ade online.minta jela gna email.Ni nak kite mengarang gak.Pas tu print.kena g pos.Ape la.....Negara kita ni beriya2 nak menginternetkan sume ....tapi ade gak yg x suka...Sape yer????
Ana suka....

Wednesday, March 18, 2009

Detoksifikasi..

Daripada pembacaan ana, xtvt ni sgt perlu .Kiranya kita kenala lakukan sebulan sekali...tu paling sikit.Kalau rajin seminggu tu kita amik 3 hari.X payah makan macam biasa.Cuma amik buah dan sayur.Lebihkan minum air.Kiranya xtvt ni macam menyelam sambil minum air.badan rase ringgan...n bole turun skit ana punya berat.Penyakit pun ade kurang skit la...If nak hilang terus..impossible..sb kita dpt penyakit bukan bukan skejap je da dpt.Ni sb x jga pemakanan.Salah sape...salah sndri la.Kan ade ungkapan...We are what we ate.
Tapi bukan sume buah n sayo yg boleh kita makan....kalau buah...cuma nanas, betik, belimbing,epal n tembikai..n mangga.Yang ade masam2 gitu.Kalau sayur...yang byk klorofil.Alah yang ade daun...Tapi klau malas nak boil...makan je timun or sayur ulam.Ade tapi.....nanti kena pening2 lalat...sb nak cover energy..da x mkn mcm biasa kan...lapo le....angin byk ooo.X pe...3 hari jek.jangan selang2.nanti toksid tu x klua...makin jadi baja.

Tuesday, March 17, 2009

OKU

ni kes adik ana...asik kena bulik dgn ipar2 dia.gerammmmmmm.Dulu mase nak pinang, bukan main lagi manis dia...la ni adik ana da jadi ipaq dia...bukan main lagi depa buli...Laki dia cuma ckp..."alah yangggg, jgn layan...." nak suh adik ana sabo jek..
Adik ana ni kawin dgn OKU...lagipun saiz adik ana ni kecik skit.Sume ipaq2 dia suka susun atur kehidupan mereka.Kami ni suka bg nasihat je...sb malas nak campo hal mereka.tapi kali ni kira da melampau la...sampai adik beradik kami p rumah depa pun kena buli....Kena sindir...kalau koma mesti benggang punya.Ana x la g rumah dia...denga kabo dari yang lain saje.Kalau denga pong rasa nak tampar je mulut si belagak.Ana kate belagak sebab mereka tu OKB...."pada ana tu orang keparat baru....Mentang2 la kayo....ade bowling centre kat bukit jalil....laki engineer....adik beradik sume usahawan....nak hina la adik ana yang cuma kije kerani.Kira kije kerani pun bagus aper...X la asik pinjam sane sini....Ni smpai nak bela anak pun x reti...reti beranak je...pas tu suh org bela..mane nak jadi anak kalau mcm tu.
Dulu mak x bagi adik ana kawin dgn adik mrk tu...sb mak takut masa depan adik x terjamin. ye la....patutnya suami jage istri...ni bukan jage....kena tanggung lagik.Isteri n suami memangla kena tolong menolong dlm mensejahterakan rumahtangga....Ni dlm mereka nak mensejahterakan rumah mereka..."ipaq2" ni asik buli adik aku je....mcm2 la...kalau ana nak post kat sni...x larat nak cari huruf...silap2 salah taip da jadi lain.
Sepatutnya...mereka tu lebih berkemampuan dpd yg kurang berkemampuan, bantulah....bukan adik ana nak mintak duit mereka....nak merayu mintak duit nak makan....Mereka cuma berdua je...anak pun x de....Memang mereka duk kat rumah mak depa....mak depa x de...so tinggal berdua duk situ...Kalau laki adik ana tu normal...memang dia bole buat macam2...silap2 rumah yg mereka duk skrg...lebih cantik dr rumah depa...tapi jgnla layan adik tu mcm tu...kira sepatutnya mereka tu bersyukur sb adik ana sudi menjaga adik mereka yg OKU tu....kalau kite sume pikir...mana ade org nak kawin dgn adik dia tu.Adik ana je yg nak kawin dgn adik mereka....Ni nak g mane2, adik ana yg jadi mata...pimpin tangan dia....da la adik tu kecik...kena pimpin tangan suami....galas brg lagi...mereka tu keta beso2...antola kekalau lakibini tu nak balik kg pong....bukan suh antr smpy kg...antr smpy kl sentral pun jadila....ni lakibini tu la pk .....mintak tolong kwn....antr depa naik moto....mase tu adik beradik depa x nampak....mereka asik nampak cacatcelanyer je....Kami ni sume duk jauh dari adik.paling dkat pun kat Cheras.Tu pong belajo....x de keta....Nasib baik,kl tu ade star, putra, monorel...komuter....Klau x asik kena naik bas je la....Tapi kalau mereka naik bas...freeee...OKU kan....
Mak ana bila denga isu ni...mcm menyesal je kawinkan adik dulu...tapi da adik tu nak kawin .Nasi da jadi lembik.....
Biasala....nilah lumrah kehidupan manusia....yang tertindas trus ditindas....Tiada pembelaan...Hanya ungkapan "sabar".Sabar itu separuh dari iman.Insyallah...banyak la pahala ko T sb pengorbanan mu itu.

Sunday, March 15, 2009

sedeh

Da lame x sedeh.....arini ntah nape...sedeh sesanggat..x sedo...ade airmata yang berharga mengalir...

Wednesday, March 11, 2009

tahniah kat kwn lamoo...

Bebaru ni dpt la news yang cukup menghappykn ana...suka ana....sb kwn ana ni nak dpt baby yg ke 2 ujung taun ni....Bila dpt tau je...ana rsa sumer kengkawan dia happy....Moga2 dia akan mendpt baby yang comel dan sihat.Amin.

Monday, March 9, 2009

nak gelak...

husband dpt dpd kwn dia.
video

Friday, March 6, 2009

Cerita adik...

Tu la ayat yang klua dr mulut adik.Ana smpy rmh smula setelah menyelesaikan ape yg patut.G makan....bya bil...beli ink...beli ubat....Da la balik lmbat....pas tu usung mrk sume ....
Smpy rmh je...ana pun duk la jap...nak sjukkan bdan...sb kpla da lapang skit.Sume bil da bayo....cma line internet kna blok...sb lmbt bayo....ngelaat la TM ni....print suh bya sblm 12....ana lewat skit je...tu pun baru 5 hb...da nak blok...
Tetiba yang kcik tu mintak nak mkn....Ana pun , "Haa???? nak makan????...Kan da mkn tadi....pas tu dia ungkit yang mmanyer ni amikkan nasi skit je...x kenyang....so...kasihan la dngo dia ckp mcm tu...ana pun bingkas bgun g dapo.Masak nasi n buat smbal udang....Siap je terangkat suis rice cooker tu, dia pun dtg tuntut...Nak makan....Kupas kan kulit udang...sndukkan nasi suh dia mkn sndri...sb mma nak rest.penat....
yang lagi dua tu pong x g sk agma la...sb da lmbat.Smpy rmh kul 1515 .Tu la....asik lmbat je...
Nmapknye klau berterusan kna suh mrk balik naik bas...Siap diri sndri...so ana smpy je rmh...mrk da siap nak g sk agma....Beg mma bwakan....x la berhimpit dgn beg2 yg mcm pikul batu.
Dulu sibuk tang isu2 beg berat nih.Smpy la ..x de pun penyelesaian....MMg kerajaan suka sgt kite ni gna buku....Kalau kat lua msia...x le bwk buku mcm bwk batu....tapi mrk tetap pandai...
Kepit je folder tu...diorang x de pun gna sgt beg tarik/troli mcm ank2 kite gna...
Cerita pasal beg...beg adik da putus...bukan sb beg dia berat...tapi sb tali tu bergeser dgn bumi....da putus x bgtau....Mma nyeerr x sempat nak ceklist...padan muka aku...Tunggu weekend la dik...

Wednesday, March 4, 2009

Kelamkabut...

Nampak tajuk mcm tu...tapi bagi ana...ana mcm biasa jee...sb dulu msa kat SKBB pong mcm tu...bila masuk anugerah ape22 memang sibuk...siap nak mengecat pong kitee...dukung anak skali.Tapi tu da lame...Sekarang giliran kat sk baru..Kalau x update slalu memang jadi gitula...ade org tanyee mengelabah ...Mintak2 la depa x kacau ana...Cari la kwn2 yg bes2 tu...dnga kwn citer..depa ni suka terjah jee.Mcm dalam MELODI..x de nak buat appointment dulu....leceh kan...